του Κυριάκου Π. Λουκάκου
8ο Διεθνές Μουσικό Φεστιβάλ Μολύβου σε πορεία ενηλικίωσης
Πυκνό, όπως πάντα, στην 4ήμερη έκταση τού κύριου προγράμματός του, το Διεθνές Μουσικό Φεστιβάλ Μολύβου εκτυλίχθηκε για 8η φορά στο μεγαλειώδες γεωγραφικό πλαίσιο τής βορειοδυτικής Λέσβου, επιβεβαιώνοντας υψηλό επίπεδο, αλλά και επικαιροποιημένη την ανάγκη οργανωτικής εμπέδωσης τού απαιτητικού εγχειρήματος, που, μέχρι σήμερα, επαφίεται, όπως και άλλα στον Ελλαδικό χώρο, στο ακατάβλητο πάθος και όραμα μεμονωμένων ανθρώπων του. Παρά την αξιοσημείωτη οικονομική σκέπη του Υπουργείου Πολιτισμού όσο και την -μικρότερη αυτή- τής Περιφέρειας Β. Αιγαίου, Ελβετική χορηγία αποτέλεσε τη μεγαλύτερη αιμοδοσία τού πολύτιμου θεσμού, ενώ η διοικητική ασάφεια συνέβαλε προφανώς στον αποκλεισμό από την ένταξη στο Σχέδιο Ανάκαμψης 2.0, που προϋπέθετε κατάθεση τριών ετήσιων προϋπολογισμών, ώστε να προεξοφλείται η μακρόπνοη προοπτική τής διοργάνωσης.
Η αιφνίδια ασθένεια τού κλαρινετίστα Sebastian Manz επηρέασε περαιτέρω τις εσωτερικές προγραμματικές ισορροπίες συναυλιών, εφέτος υπό τον συλλογικό τίτλο «Οδύσσεια», ήδη εξ αρχής, με αποτέλεσμα εκείνη τής 16ης/08 να εγκαινιασθεί με άλλη διασκευή από την προβλεπόμενη για το Αλβανικό παραδοσιακό τραγούδι «Ωραίε μου Μωριά», που συνδύασε την κιθάρα του Κοσοβάρου Petrit Çeku με το βιολί του Ελληνοαλβανού Jonian Ilias Kadesha σε μια νοσταλγική ανάγνωση. «3 μικρά κομμάτια» τού J. Rodrigo και χορωδιακοί Ύμνοι τού Max Reger οδήγησαν ευρηματικά στην κορύφωση τής συναυλίας, το κουιντέτο έργ.35 του J. Brahms, με το πιάνο τής Κυβέλης Doerken να συντονίζει εύστοχα διακεκριμένους ημεδαπούς και διεθνείς δεξιοτέχνες των εγχόρδων. Αρκετές εφετινές εκδηλώσεις διανθίσθηκαν με απαγγελίες κειμένων, από τον Όμηρο έως τον Καβάφη, που επωμίσθηκε και κινησιολογικά ο ανερχόμενος ηθοποιός Διονύσης Μακρής.
Η μεσημβρινή περίσταση τής επομένης, στο λιθόκτιστο Συνεδριακό κέντρο Μηθύμνης, επιβεβαίωσε την υπέροχη ακουστική τού χώρου, αλλά και τη χημεία ανάμεσα στον Τσέκου και τον Ελληνορώσο τσελίστα Τιμόθεο Γαβριηλίδη-Πέτριν, ιδίως στις παραλλαγές «La Follia» τού Arc.Corelli, ενώ τη συναυλία ολοκλήρωσε εκστατικά το κουιντέτο για κλαρινέτο και έγχορδα τού Μότσαρτ, με τον εκτάκτως εμφανιζόμενο David Orlowsky και σειρά από εκλεκτές νεαρές διεθνείς καλλιτέχνιδες τών εγχόρδων. Η εσπερινή εκδήλωση, στον έκθετο σε θορύβους αύλειο χώρο του Δημ.Σχολείου, αισθαντικά φωτισμένο από τον Δήμο Αβδελιώδη, διένυσε την απόσταση από τις «Σειρήνες» τού Debussy, σε πιανιστική εκδοχή με τη Δανάη Doerken, μέσω 2 σπάνιων συνθέσεων τού Shostakovich μέχρι το επίσης δυσεύρετο 2ο κουιντέτο εγχόρδων τού Mendelssohn-Bartholdy, με εξάρχουσα στο βιολί την οικουμενικής περιωπής Antje Weithaas.
Οι αδελφές Ντέρκεν εναλλάχθηκαν στην συνοδεία τής νεαρής υψιφώνου Δανάης Κοντόρα για τη βραδιά τραγουδιού τής 18ης /08, που εκτάθηκε από κλασικές arie antiche σε μελωδίες τών Mozart, Schubert, R.Strauss και Duparc, με καταληκτική αναδρομή στον Αττίκ και στον Μιχάλη Σουγιούλ! Το Φεστιβάλ κορυφώθηκε με την παρουσίαση (19/08) τής παραγγελίας του «Ιθάκη», τών Κώστα Μαντζώρου και Νίκου Χαριζάνου, πολυτελώς εγκλωβισμένη ανάμεσα σε εκφραστικά κατάφορτες ερμηνείες, τού 1ου από τα 2 τρίο με πιάνο τού Schubert και την «Εξαϋλωμένη Νύχτα» τού Schoenberg, ευάρμοστα συντονισμένη με την ατμοσφαιρική μετάσταση τού τίτλου. Και τού χρόνου!