Η Παράσταση χορού Kreatur Για τις 10-4-2018

110

Η Γερμανίδα χορογράφος Σάσα Βαλτς,(Sasha Waltz) τιμηθείσα με πολλές διακρίσεις και διεθνή βραβεία για την πολυσχιδή προσφορά της στην παραστατική Τέχνη του χορού, και διαθέτουσα μία πολύχρονη εμπειρία στην σύνθεση μεγάλων σκηνικών έργων μέσω των χορογραφιών που εμπνέεται, επιλέγει συχνά συνεργασίες με άλλους καλλιτέχνες που με την συμβολή τους προσθέτουν νέες διαστάσεις στις δικές της συλλήψεις.
Με τον τίτλο «Kreatur» και τους δεκατέσσερις χορευτάς που διέθετε, παρακολουθήσαμε στο Μέγαρο Μουσικής μία παράσταση τελείως ρηξικέλευθη που θα ήταν αδύνατον να εννοήσουμε, έστω και στο ελάχιστο το βαθύτερο νόημά της, εάν δεν μας το ανέλυε η ευφυής χορογράφος για την οποία η μεταπήδηση από την σύλληψη της συγκεκριμένης χορογραφίας μέχρι την υλοποίησή της στους διδασκομένους χορευτάς, θα πρέπει να διήλθε απο ακανθώδη μονοπάτια.
Η Σάσσα Βαλτς, επιλέγει να συνθέσει επι σκηνής ένα σύνολο ατόμων που προέρχεται από το μέλλον.Κατα συνέπεια, δημιουργεί έναν κόσμο από πλάσματα (kreatur) που θυμίζουν τον άνθρωπο, αλλά έχουν και χαρακτηριστικά ανθρωποειδών.Τα πλάσματα αυτά, αγωνίζονται να επιβιώσουν μέσα σε καταστάσεις που θυμίζουν κάτι από τους γήινους κατοίκους, αλλά μόνον σαν μακρινή ανάμνηση. Σχέσεις και συναισθήματα χωρίς υπόβαθρο, χωρίς βαρύτητα και ισχύ καταλήγουν να παλεύουν με τα ανθρώπινα πάθη κάτω από σκληρές και αδυσώπητες συνθήκες. Τα άτομα αυτά, γίνονται έρμαια της εξουσίας, επιχειρούν να υπεραπιστούν τους εαυτούς τους σε κοινόβια, και υποφέρουν από μεγάλη μοναξιά διότι μόνον απόηχοι αγάπης και συνυπάρξεως τους αγγίζουν.
Βάσει όλων των ανωτέρω, βρεθήκαμε ενώπιον μίας χορογραφίας με τους δεκατέσσερις χορευτάς να κινούνται με «σπασμένες» κινήσεις,με διαρκείς απόπειρες δημιουργίας ομάδων που αμέσως διαλύονται, με ελάχιστα σκηνικά, με μικρό ή έντονο φωτισμό, άλλοτε εντυπωσιακά ντυμένοι και άλλοτε σχεδόν γυμνοί καλυμμένοι μόνον με διαφανή κουκούλια,και κυρίως με συνεχή εκκωφαντικά ηχητικά εφφέ, χωρίς καμμία μουσική μελωδία. Πρόκειται για ηχογραφήσεις θορύβων από εσωτερικό εργοστασίων ή εμβληματικών κτηρίων του Βερολίνου, που έχουν πλέον διαφορετική χρήση,όπως ένα μουσείο που άλλοτε υπήρξε πολιτικές φυλακές της Στάζι.
Στην εντυπωσιακή αυτή παρουσίαση, συνέτρεξαν σε μεγάλο βαθμό τα πρωτότυπα κοστούμια της Ολλανδής σχεδιάστριας μόδας Ιρις φαν Χέρπεν,ο φωτιστής Ουρς Σενεμπάουμ,οι δύο σκηνοθέτες Σάσσα Βάλτς και Στέφφεν Ντέρινγκ, όπως και ο υπεύθυνος ήχου Λούτς Νέργκερ που διαμόρφωσε το ηχητικό τοπίο παραγώμενο από την αμερικανική μουσική ομάδα Soundwalk Collective.
Συμπερασματικά πιστεύουμε ότι πολύ λίγοι είναι οι δημιουργοί που έχουν την δυνατότητα να εφαρμόσουν επιτυχημένα τις συλλήψεις τους, ακόμα και όταν αυτές είναι οι πλέον πρωτότυπες και πλήρεις φιλοσοφικών νοημάτων.
Οι ανασχετικοί παράγοντες είναι πολλοί, ενώ στην συγκεκριμένη εκδήλωση, ο διακεκριμένοι αυτοί καλλιτέχνες στον χώρο που έχουν ειδικευθεί, με άριστες γνώσεις και πείρα, δεν κατόρθωσαν με τον τρόπο που μας παρουσίασαν το έργο,να μας απαλλάξουν από απαισιόδοξα και καταθληπτικά συναισθήματα.

Σοφία Θεοφάνους