«Ο Γάμος», του Μάριου Ποντίκα, από την ομάδα «Νάμα», στο θέατρο «Επί Κολωνώ»

21

Κείμενο: Μάριος Ποντίκας
Σκηνοθεσία: Ελένη Σκότη
Σκηνικά: Γιώργος Χατζηνικολάου
Κοστούμια: Μαρία Αναματερού
Φωτισμοί: Αντώνης Παναγιωτόπουλος
Μουσική & Sound design: Στέλιος Γιαννουλάκης
Φωτογραφίες: Γιώργος Χατζηνικολάου, Μαρία Αναματερού
Βοηθός σκηνοθέτιδος: Φαίδρα Αγγελάκη
Υπεύθυνοι επικοινωνίας παράστασης: Μαριάννα Παπάκη, Νώντας Δουζίνας
Διεύθυνση Παραγωγής: Μαρία Αναματερού
Παραγωγή: Ομάδα Νάμα

Παίζουν οι ηθοποιοί (με αλφαβητική σειρά)

Ηλίας Βαλάσης, Στέλιος Δημόπουλος, Μαρία Κάτσενου, Αθανασία Κουρκάκη, Μέγκυ Σούλι

Το έργο γράφτηκε στα τέλη τής δεκαετίας τού ’70 και τον Νοέμβριο του 1980 «ανέβηκε» στο Θέατρο Τέχνης, σε σκηνοθεσία Καρόλου Κουν.
Η «Ομάδα Νάμα» επέλεξε τον Γάμο για αρχή τής περιόδου 2022 – 23, έργο που καταπιάνεται με τον βιασμό γυναίκας αλλά και με την κάθε μορφής βία που ασκείται σε οποιοδήποτε πλάσμα… ένα βάρβαρο φαινόμενο καταδικαστέο πάντοτε και παντού.
Στα 1979, μια κοπέλα βιάζεται, και το γεγονός αυτό αποτελεί την αφορμή για να ξετυλιχτεί ολόκληρο το κουβάρι που καλύπτει το θέμα. Ο Μάριος Ποντίκας άγγιξε ένα ιδιαίτερο πρόβλημα, που εξακολουθεί να πονάει πολύ, ακόμα, μετά και από τις αλλεπάλληλες γυναικοκτονίες, τα πολλά θύματα βιασμού και την ενδο-οικογενειακή βία τής εποχής μας. Και η Κοινωνία; Μα αν κάποιος είναι κατηγορούμενος στα μάτια των αγαπημένων του προσώπων, μελών τής ίδιας του της οικογένειάς, πώς να μη φανεί ανάλγητη η Κοινωνία; Γι’ αυτήν, άλλωστε, δεν συμβαίνουν πολλά; Δεν μας νοιάζει το τι θα πει ο κόσμος; Πολλές φορές, αντί να συμπαραστεκόμαστε σε κάποιο θύμα, το στήνουμε στον τοίχο, κατηγορώντας το και τιμωρώντας το, επιπλέον.
Έργο δυνατό και σκληρό, που αναδείχτηκε με τον καλύτερο τρόπο από τη σκηνοθεσία τής Ελένης Σκότη (Βοηθός σκηνοθέτιδας η Φαίδρα Αγγελάκη). Λιτό – λειτουργικό το σκηνικό τού Γιώργου Χατζηνικολάου. Καθημερινά τα κοστούμια τής Μαρίας Αναματερού. Τόσο ιδιαίτερα και «σκληρά» θέματα δεν χρειάζονται στολίδια και πούπουλα, για να αναδειχτούν. Αρκεί η δύναμη του Λόγου, η εμπνευσμένη σκηνοθεσία και οι εξαιρετικές ερμηνείες, στοιχεία που φωτίστηκαν σωστά από τον Αντώνη Παναγιωτόπουλο και συνοδεύτηκαν από την ωραία μουσική τού Στέλιου Γιαννουλάκη.
Οι ηθοποιοί, έδωσαν τον καλύτερο εαυτό τους επί σκηνής, σε μια πολύ δυνατή παράσταση. Ο Ηλίας Βαλάσης ξεδίπλωσε το μεστωμένο ταλέντο του, ερμηνεύοντας έξοχα τον σκληρό πατέρα – αφέντη – εκμεταλλευτή – μισάνθρωπο – συμφεροντολόγο – εκβιαστή, ο οποίος και εξαναγκάζει τη βιασμένη κόρη του στην αυτοπυρπόληση, για να ξεπλυθεί η ντροπή. Η Μαρία Κάτσενου, πειστική μάνα, υποταγμένη – αδύναμη – πιόνι στα χέρια τού δυνάστη συζύγου, που μόνο το μητρικό ένστικτο τη σώζει κάπως. Η Αθανασία Κουρκάκη, ιδανική στον ρόλο τής ανάδελφης και μικρόψυχης αδελφής. Πολύ καλή η Μέγκυ Σούλι ως βιασμένη κοπέλα, αν και δεν μπορεί να μιλήσει, λόγω του σοκ από τον βιασμό αλλά και την αντιμετώπιση που είχε από την ίδια της την οικογένεια. Εξαιρετικός και ο Στέλιος Δημόπουλος, στους πολλούς – διαφορετικούς ρόλους του, ως συνήγορος υπεράσπισης, γείτονας, αφεντικό τού δράστη, εισαγγελέας αλλά και ο βιαστής τού κοριτσιού… που καταφέρνει, τελικώς, να γλυτώσει… (ας μην αναφέρω το πώς και γιατί, ώστε η υπόθεση να έχει ενδιαφέρον και για όσους παρακολουθήσουν την παράσταση στο μέλλον).
Οι θεατές, στην κατάμεστη αίθουσα του Επί Κολωνώ, καθηλωμένοι από την τραγικότητα των γεγονότων που λάμβαναν χώρα επί σκηνής, παρακολουθήσαμε μια πολύ δυνατή παράσταση, και καταχειροκροτήσαμε όλους τους συντελεστές της, καλώντας τους ηθοποιούς πολλές φορές στη σκηνή, στο τέλος. Θερμά συγχαρητήρια.
Διάρκεια: 1 ώρα και 40΄

Παραστάσεις: Πέμπτη, Παρασκευή, Σάββατο 21.15 & Κυριακή 18.15

Νοέμβριος 2022

«Επί Κολωνώ»
Ναυπλίου 12 & Λένορμαν 94, Κολωνός
Tηλ.: 2105138067

Νίκος Μπατσικανής, κριτικός Θεάτρου,
μέλος τής Ένωσης Ελλήνων Θεατρικών και Μουσικών Κριτικών

Μάριος Ποντίκας (1942 – 2022): Σπουδαίος Έλληνας θεατρικός συγγραφέας, σεναριογράφος, πεζογράφος και διαφημιστής. Πολλά από τα έργα του «ανέβηκαν» σε διάφορες θεατρικές σκηνές στην Αθήνα και την ελληνική επαρχία, με μεγάλη επιτυχία.
Εργογραφία: «Η Πανοραμική Θέα μιας Νυκτερινής Εργασίας», «Ο Λάκος και η Φάβα», «Έστω», «Το τρομπόνι», «Η Διαθήκη», «Θεατές», «Εσωτερικαί Ειδήσεις», «Ο Γάμος», «Δραπέτης Γηροκομείου», «Η γυναίκα του Λωτ», «Ορθός λόγος», «Κοίτα τους», «Ο Δολοφόνος του Λάιου». (Βικιπαίδεια)