Κείμενα: Μάριος Ιορδάνου – Σοφία Καζαντζιάν
Σκηνοθεσία: Μάριος Ιορδάνου
Σκηνικά – Κοστούμια: Βαλεντίνο Βαλάσης
Μουσική επιμέλεια – Φωτισμοί: Μάριος Ιορδάνου
Ερμηνείες: Μάριος Ιορδάνου, Σοφία Καζαντζιάν, Βαλεντίνο Βαλάσης, Αναστασία Νταλιάνη ή Λυδία Γιαννουσάκη (εναλλάξ)
Ο Μάριος Ιορδάνου και η Σοφία Καζαντζιάν μεταφέρουν, επί σκηνής, μία τολμηρή θεατρική εκδοχή τού αριστουργήματος του Henry James, δημιουργώντας ένα γοτθικό (Gothic = σκοτεινό) θρίλερ τρόμου, εμπνευσμένοι από το σπουδαίο έργο τού Αμερικανού συγγραφέα, στο οποίο έχουν βασιστεί σημαντικές θεατρικές, αλλά και κινηματογραφικές επιτυχίες, όπως: «Η Έκτη Αίσθηση», «Οι Άλλοι», κ.ά. «Το σημαντικό», έχει γράψει, μεταξύ άλλων, ο Henry James, «είναι να παρουσιάσει κανείς το θαυμαστό και το παράξενο, αρκούμενος στο να δείξει την αντανάκλασή τους πάνω σε μιαν ευαισθησία…».
Έχοντας διαγράψει σπουδαία πορεία, με παραστάσεις σε Ελλάδα και εξωτερικό (Παρίσι, Μόναχο, Βερολίνο, Μόσχα, Λονδίνο, Ζυρίχη, Δουβλίνο, Πράγα κ.α.) κι έχοντας υπογράψει κινηματογραφικά σενάρια ταινιών μεγάλου και μικρού μήκους, ο Μάριος Ιορδάνου και η Σοφία Καζαντζιάν παρουσιάζουν ένα θεατρικό θρίλερ που κόβει την ανάσα.
Μια νέα γυναίκα προσλαμβάνεται από έναν άντρα ως γκουβερνάντα για τα δυο (ορφανά από μητέρα) παιδιά του. Η οικογένεια διαμένει σε πύργο, κοντά σε μια λίμνη, στην οποία έχουν χαθεί δυο πρόσωπα: η σύζυγος του οικοδεσπότη και η προηγούμενη γκουβερνάντα. Στο σπίτι συμβαίνουν παράξενα γεγονότα. Η μικρή κόρη δεν μιλάει στους άλλους, παρά μόνο στη νέα γκουβερνάντα. Ο μεγαλύτερος αδερφός της έχει αντικοινωνική συμπεριφορά, ενώ περίεργη είναι και η στάση τής οικονόμου. Πρόκειται για στοιχειωμένο σπίτι ή για «παιχνίδια» κάποιου μέλους τής οικογένειας; Είναι τα «γεγονότα» ή οι φαντασιώσεις μιας καταπιεσμένης ύπαρξης, που θα φέρουν τον όλεθρο; Η νέα ένοικος θα αντέξει όλα αυτά ή θα επέλθει το στρίψιμο της βίδας; Ένα σκληρό παιχνίδι ζωής και θανάτου, γεμάτο αγωνία, φόβο και ανατροπές, από την αρχή ώς το τέλος.
Η σκηνοθεσία τού Μάριου Ιορδάνου χάρισε στο κοινό μιαν ευφάνταστη, καταπληκτική παράσταση, την οποία οι θεατές παρακολουθούν χωρίς ανάσα, σε όλη τη διάρκειά της, εκστασιασμένοι από όσα καταπληκτικά λαμβάνουν χώρα επί σκηνής. Ο Μάριος Ιορδάνου υπήρξε ο εμπνευστής όλου τού θαυμαστού εγχειρήματος, έχοντας συγγράψει τα έξοχα κείμενα, εμπνευστεί τους άριστους φωτισμούς και την επιτυχημένη μουσική επιμέλεια. Υπέροχα όλα τα κοστούμια τού Βαλεντίνο Βαλάση, με πρώτο και καλύτερο αυτό τής γκουβερνάντας στην έναρξη και στο φινάλε… βγαλμένο, λες, μέσα από πίνακα μεγάλου ζωγράφου. Οι ερμηνείες των ηθοποιών υπήρξαν μοναδικές. Ο Μάριος Ιορδάνου, άριστος στον διπλό (εκ διαμέτρου αντίθετους μεταξύ τους) ρόλο τού επιβλητικού πατέρα και του ατίθασου αγοριού, εντυπωσίασε για μιαν ακόμη φορά. Η Σοφία Καζαντζιάν, σε ρόλο υψηλών απαιτήσεων, κυριάρχησε στη σκηνή, άλλοτε ως εύθραυστη κοπέλα κι άλλοτε ως μαχόμενη να γλυτώσει, θύμα ή θύτης, αναλόγως. Καταπληκτικές πολλές στιγμές της, μάγεψε τους θεατές, χορεύοντας, παραληρώντας και στη φοβερή (και από αισθητικής άποψης) στιγμή που η γκουβερνάντα δολοφονεί την οικονόμο. Ο Βαλεντίνο Βαλάσης έδωσε ατόφιο τον χαρακτήρα τής σκληρής και περίεργης οικονόμου, κυρίας Απαρτιάν, φορώντας το πολύ ωραίο και «αυστηρό» κοστούμι που ο ίδιος δημιούργησε, όπως και των υπολοίπων πρωταγωνιστών. Η Αναστασία Νταλιάνη υποδειγματική ως ιδιαίτερη κόρη, συνέβαλε στο όλο θαυμαστό αποτέλεσμα.
Μάριος Ιορδάνου και Σοφία Καζαντζιάν: σύγχρονοι μύστες τού Θεάτρου και μια παράσταση παγκόσμιας αξίας, που θα εντυπωσίαζε σε όποια σκηνή κι αν ανέβαινε στην Ευρώπη, στις ΗΠΑ… παντού. Οι θεατές, στην κατάμεστη αίθουσα του VAULT, μαγεμένοι, αποθέωσαν τους συντελεστές, με ζωηρά και παρατεταμένα χειροκροτήματα αλλά κι επευφημίες, στο τέλος τής βραδιάς. Θερμά συγχαρητήρια σε όλους.
Διάρκεια: 75’ χωρίς διάλειμμα
Σάββατο: 18:00 & Κυριακή: 21:00
Επιπλέον παραστάσεις τις Ημέρες των Εορτών
Πολυχώρος “VAULT THEATRE PLUS”
Μελενίκου 26 Γκάζι, Βοτανικός
Μετρό «Κεραμεικός» (8′ περίπου με τα πόδια)
Email: vaultvotanikos@gmail.com
Πληροφορίες (11:00 – 14:00 & 17:00 – 21:00): 213 0356472
Τιμές εισιτηρίων: Από 10 Ευρώ
Νίκος Μπατσικανής, κριτικός Θεάτρου,
μέλος τής Ένωσης Ελλήνων Θεατρικών και Μουσικών Κριτικών
Χένρυ Τζέημς (Henry James, 1843 – 1916): Πολυ-πολυγραφότατος και από τους σημαντικότερους Αμερικανούς συγγραφείς τού 19ου αιώνα, από τους κύριους εκπροσώπους τού ρεαλισμού στη Λογοτεχνία. Ο Τζέημς πειραματίστηκε με το αφηγηματικό ύφος τού μυθιστορήματος και διείσδυσε σε θέματα που έχουν να κάνουν με τη συνείδηση και την αντίληψη του ατόμου. Οι χαρακτήρες των μυθιστορημάτων του εξωτερικεύονται και παραθέτουν τη δική τους εκδοχή για τη σειρά των πραγμάτων. Ήταν, επίσης, ένας από τους θεμελιωτές τής κριτικής των λογοτεχνικών έργων και παρότρυνε τους υπόλοιπους συγγραφείς να παρουσιάζουν την άποψή τους για τον κόσμο μέσα από τα έργα τους. Έζησε σαράντα χρόνια στην Αγγλία και τα μυθιστορήματά του αναφέρονται συχνά σε Αμερικανούς και στις σχέσεις τους με την Ευρώπη και τους Ευρωπαίους.
Το πρώτο του μυθιστόρημα “Watch and Ward”, 1871, γράφτηκε μεταξύ Βενετίας και Παρισιού. Έζησε στο Παρίσι για κάποια περίοδο, όπου εργάστηκε ως ανταποκριτής της “New York Tribune” και το 1876 μετακόμισε στην Αγγλία. Τα πρώτα χρόνια του στην Ευρώπη, ο Τζέημς έγραψε νουβέλες με κεντρικούς χαρακτήρες Αμερικανούς που ζούσαν, όπως κι εκείνος, στο εξωτερικό. Το 1905, εικοσιπέντε χρόνια μετά την αναχώρησή του, ο Τζέημς επέστρεψε στην Αμερική, όπου έγραψε το “Jolly Corner”. Από το 1905 μέχρι και το 1915, οι επισκέψεις του στην Αμερική έγιναν πιο συχνές, αλλά το ξέσπασμα του Α΄ Παγκοσμίου Πολέμου τον ανάγκασε να διακόψει τα υπερατλαντικά του ταξίδια και να παραμείνει στην Αγγλία. Την ίδια χρονιά έλαβε την αγγλική υπηκοότητα, για να τιμήσει τη χώρα που τον φιλοξενούσε και για να ασκήσει κριτική στην αμερικανική κυβέρνηση που δεν θέλησε να λάβει μέρος στον Α΄ Π. Πόλεμο. Τον Δεκέμβριο του 1915 υπέστη εγκεφαλικό επεισόδιο και πέθανε στο Λονδίνο τρεις μήνες αργότερα. Το σώμα του αποτεφρώθηκε και η τέφρα του μεταφέρθηκε στις ΗΠΑ και τάφηκε στο οικογενειακό κοιμητήριο.
Οι μελετητές χωρίζουν συχνά το έργο του σε τρεις (3) περιόδους. Η πρώτη περίοδος χαρακτηρίζεται ως τα χρόνια μαθητείας του, προς το τέλος των οποίων έγραψε το αριστουργηματικό «Πορτρέτο μιας κυρίας». Το ύφος του είναι απλό και άμεσο, καθώς πειραματίστηκε σε μεγάλο βαθμό με τις αφηγηματικές μεθόδους, εξιστορώντας τα γεγονότα με συμβατικό τρόπο. Οι υποθέσεις των έργων της πρώτης περιόδου αναφέρονται κυρίως σε ειδύλλια, με εξαίρεση ορισμένα σημαντικά μυθιστορήματα, μέσω των οποίων ασκεί κοινωνική κριτική. Στη δεύτερη περίοδο, εγκατέλειψε το μυθιστόρημα και από το 1890 έως περίπου και το 1897, έγραψε διηγήματα και θεατρικά έργα. Τέλος, στην τρίτη και τελευταία του περίοδο, επέστρεψε στο μυθιστόρημα. Προς το τέλος της δεύτερης περιόδου, εγκατέλειψε τις άμεση εξιστόρηση των γεγονότων και άρχισε να περιγράφει με λεπτομερή τρόπο τον τόπο και τον χώρο, δίνοντας έτσι στον αναγνώστη μια σειρά από εικόνες. Μεγάλες αλλαγές παρατηρούνται τόσο στη μορφή τού κειμένου όσο και στη σύνταξη των προτάσεων. Εστιάζοντας με το έργο του, την προσοχή τού αναγνώστη στην συνείδηση και τις σκέψεις των σημαντικότερών του χαρακτήρων, ο Τζέημς προμηνύει την εξέλιξη της μυθοπλασίας κατά τη διάρκεια του 20ου αιώνα. Το ύφος των έργων του κατά την τρίτη περίοδο είναι δυσκολότερο σε σχέση με εκείνο των προηγουμένων δυο. (Βικιπαίδεια, απόσπασμα)