Λεωνίδας Καβάκος

75

 

        Η εμφάνισις στην Επίδαυρο του διεθνούς  βιολονίστα Λεωνίδα Καβάκου ως εναρκτήρια εκδήλωσις του Φεστιβάλ Αθηνών-Επιδαύρου 2020, είχε συμβολική σημασία, διότι μεσούσης  αυτής της πανδημίας, η παρουσία του μεγάλου αυτού καλλιτέχνη μας επαναφέρει στην πρωτογενή λειτουργία του Θεάτρου, ως τόπου ιάσεως, ανακουφίσεως και θεραπείας.

          Στο μεγαλύτερο θεραπευτήριο του αρχαίου κόσμου, τόπο λατρείας του θεού της Ιατρικής Ασκληπιού,ο Λεωνίδας Καβάκος, αναγνωρισμένος από όλη την Υφήλιο ως κορυφαίος βιολονίστας για την τέλεια τεχνική του, την απαράμιλλη δεξιοτεχνία του και την πληρότητα των μουσικών ερμηνειών του, μόνος στην ορχήστρα του αρχαίου θεάτρου, έδωσε ένα ρεσιτάλ με έργα του Γιόχαν Σεμπάστιαν Μπαχ,(1685-1750) που ο μεγάλος κάντορας έγραψε για σόλο βιολί.

          Η προσφορά του Μπαχ στον κόσμο της μουσικής έχει ανυπολόγιστες διαστάσεις χωρίς να αναφέρουμε μόνον την έκταση του έργου του.Αναμόρφωσε και τελειοποίησε   την φούγκα (φυγή) δηλ. την πολυφωνική σύνθεση, όπως και την πορεία των χορωδιακών συντελεστών, αλλά και την καντάτα, που ακούγοντάς την διαπιστώνουμε οτι ποτέ δεν συνετέθη εκκλησιαστική σύνθεση με τέτοιο μεγαλόπνοο και ευλαβικό βάθος. 

          Ο κορυφαίος μας βιολονίστας ξεκίνησε το πρόγραμμά του με τη Παρτίτα αρ 3 σε μι μείζονα για σόλο βιολί.

          Ο μεγάλος κάντορας, πιστεύοντας ότι το βιολί διαθέτει μία μεγάλη αυτάρκεια ως σολιστικό όργανο χωρίς να χρειάζεται καμμία άλλη οργανική συνοδεία, συνέθεσε γύρω στα 1720 «Εξι έργα για βιολί χωρίς συνοδεία».

Η ανωτέρω παρτίτα είναι μία μπαρόκ σουίτα που αποτελείται από μία σειρά χορών. Αρχίζοντας από το γρήγορο και δεξιοτεχνικό Preludio,ακολουθεί το αργό Loure, και μέσω της ζωηρής Gavotte en Rondeau καταλήγει σε δύο χορευτικά menuett ,τελειώνοντας στα δεξιοτεχνικά Bourree και Gigue.

Ακολούθησε η σονάτα για σόλο βιολί υπ΄αριθμόν 1 σε σολ ελάσσονα, χωρισμένη σε τέσσερα μέρη. Το αργό και ρυθμικό adagio, την fuga σε allegro ρυθμό με εκπληκτική θεματική επεξεργασία, την επίσης αργή Siciliana και το δεξιοτεχνικό και ζωηρό Presto.

Λόγω της ιδιαιτερότητος των περιστάσεων και της ανυπαρξίας διαλείμματος, ο κορυφαίος μας βιολονίστας αναγκάσθηκε να συντομεύσει το πρόγραμμά του  κλείνοντάς το με τη Παρτίτα αρ.2 σε ρε ελάσσονα για σόλο βιολί  ίσως το πλέον γνωστό από όλα τα βιολονιστικά έργα του Μπαχ.

Ξεκινώντας από την αργή Allemande, πέρασε στην ζωηρή Courante, φτάνοντας στην πλούσια σε πολυφωνική διάσταση Sarabante όπως και στην δεξιοτεχνική Gigue.Ολη η Παρτίτα έκλεισε με την Chaconne, όπου η μελωδία και η αρμονική πορεία της, οδηγούν σε έναν πρωτόγνωρο πλούτο εμπνευσμένων παραλλαγών.

Ο Λεωνίδας Καβάκος μέσω της   απαράμιλλης τέχνης του μας απέδειξε ότι ο Γιόχαν Σεμπάστιαν Μπαχ με την  τεχνική του υπεροχή και το μεγαλείο της σκέψεώς του,     αποτελεί μία  παγκόσμια  μορφή, έναν από εκείνους τους καλλιτέχνες που το μήνυμά τους διασχίζει με αμείωτη ένταση τα σύνορα της θρησκευτικής Πίστεως, της εθνικότητος και του χρόνου.

                                 Σοφία  Θεοφάνους