του Κυριάκου Π. Λουκάκου
Στρογγυλά 100 για την Κάλλας
Με μιαν αισιόδοξη εκτίμηση τού επί 25ετία διευθυντή τού Καρναβαλιού της Βενετίας, τού αμφίπλευρα «γαλαζοαίματου» Maurizio Agosti, εγκαινιάζουμε τη σημερινή στήλη σε κλίμα αποκλειστικότητας. Σε γεύμα εργασίας, στις 22 Ιανουαρίου, με τους διαχειριστές τού «Maria Callas Estate», του φορέα των προσόδων και τής προστασίας ηθικών δικαιωμάτων τής Ελληνοαμερικανίδας Ντίβας, ο υψηλός αξιωματούχος τού μόνου ανά την υφήλιο «καρναβαλιού τεχνών» δήλωσε λιτά αλλά σαφώς ότι η τιμή σε Εκείνη «τώρα αρχίζει», θέτοντας σχέδια και δυνατότητες συνεργασίας των δύο πλευρών. Ο ίδιος είχε ολοκληρώσει συγκινητικά το επίσημο γεύμα παρουσίασης αρώματος με το όνομά Της στο Teatro La Fenice της Βενετίας, στις 5 Δεκεμβρίου, όπου και εμείς είχαμε το τιμητικό καθήκον εισήγησης για τη σχέση τής Divina με το ιστορικό Θέατρο, ενώπιον του Sovrintendente και των παρακαθημένων του εκπροσώπων τού MCE, Αγγέλικας και Δήμητρας Παπαγιαννοπούλου.
Είχε προηγηθεί η επίσημη προβολή ειδικού ντοκιμαντέρ παραγωγής τής Εθνικής Λυρικής Σκηνής, για τα Αθηναϊκά χρόνια τής νεαρής Καλογεροπούλου, με την επιμελημένη αποκατάσταση τού Άρη Χριστοφέλλη και με παρουσία μαρτύρων τής ζωής και της τέχνης της, που δεν είχαν τοποθετηθεί μέχρι σήμερα ενώπιον φακού, για την δική τους αντίληψη του φαινομένου, όπως ο πολυσχιδής πρόεδρος τού «Σωματείου Υποτροφίες Μαρία Κάλλας» Κωνσταντίνος Πυλαρινός, με δωρεά του οποίου και της οικογενείας του στελεχώθηκε με πρώτο υλικό το φερώνυμο Δημοτικό Μουσείο της οδού Μητροπόλεως. Το ντοκιμαντέρ φιλοξενεί και τον συλλέκτη Δημήτρη Πυρομάλλη, που εμπιστεύθηκε το αρχείο του, με μοναδικής σπανιότητος αποκτήματα, στην ΕΛΣ, και παρουσιάσθηκαν σε ειδικό «Unboxing Callas». Αποτελεί μολαταύτα οραματική μας προσδοκία η συνένωση δυνάμεων φορέων που φιλοξενούν πάσης φύσεως αυθεντικό υλικό που Την αφορά, δυσεύρετο συνολικό ζητούμενο της διαχρονικής μας εθνικής πραγματικότητας.
Υλικό στο Μουσείο παραχώρησε και ο συλλέκτης Νίκος Χαραλαμπόπουλος, ο αιμοδότης και τής Έκθεσης «Καληνύχτα, σάς αγαπώ», που φιλοξενείται στον ισόγειο χώρο τού κεντρικού κτηρίου τού Μεγάρου Μουσικής Αθηνών, σε επιμέλεια τής Λίλης Πεζανού και με δική μας ελαχίστη συνεισφορά το δίγλωσσο χρονολόγιο τοίχου ζωής και σταδιοδρομίας της, που υποδέχεται τους προσερχομένους πριν την είσοδό τους. Ελάσσων παρατήρηση για τον υπομνηματισμό συλλογικών φωτογραφιών, όταν δεν ονοματίζονται εικονιζόμενοι όπως ο Αντώνιος Δελένδας, ο Πέτρος Επιτροπάκης και ο Ανδρέας Παρίδης.
Κορωνίδα των εκδηλώσεων αποτέλεσε το Γκαλά τής 3ης Δεκεμβρίου στο ΜΜΑ με προσκεκλημένους την οικεία μας ως αλησμόνητη Τσο-Τσο-Σαν υψίφωνο Ermonela Jaho και τον αγαπημένο της παρτεναίρ τενόρο Charles Castronovo υπό την εκφραστική διεύθυνση τού Λουκά Καρυτινού επικεφαλής της Φιλαρμόνια Ορχήστρας Αθηνών. Το Γαλλικό και Ιταλικό πρόγραμμα υπηρετήθηκε με άφατη μουσικότητα, ευγένεια φραστικής και προσαρμοστική ενσυναίσθηση για τους χαρακτήρες. Σε αυτή την τριμερή κορυφής ξεχώρισαν η εκστατικού ερωτισμού Louise, η σαγηνευτική Thais, το λάγνα παθιασμένο ντουέτο Manon-Des Grieux, μια μετουσιωμένη σε μούσα Lecouvreur, η σπαρακτική Wally, ο εξαίσια εσωστρεφής θρήνος τού Federico, όπως και το τρίπτυχο ανκόρ (Τόσκα, Μποέμ) μετά το επίσημα καταληκτικό ερωτικό ντουέτο τής «Μαντάμ Μπατερφλάυ».