«Ο Επιθεωρητής Έρχεται…», του Τζων Πρίσλεϋ

24

«Ο Επιθεωρητής Έρχεται…», του Τζων Πρίσλεϋ

 

Μετάφραση: Ζωή Ρηγοπούλου

Σκηνοθεσία – Θεατρική προσαρμογή: Μαριλένα Μοραγλή

Βοηθός Σκηνοθέτη: Ευδοκία Κατερινιού

Κινησιολογία: Νατάσα Παπαμιχαήλ

Σκηνικά: Γιώργος Λιντζέρης

Πρωτότυπη μουσική – Επεξεργασία ήχου: Νίκος Ιωάννου

Φωτογραφίες: Πάνος Ζουλάκης

Video – Trailer: Νίκος Παγωνάκης

Επεξεργασία εικόνων – Σχεδιασμός Αφίσας- banner: Μαρία Σκιαδά

ΠΑΡΑΓΩΓΗ: «ΘΕΑΤΡΕΙΣ ΑΜΚΕ»

Υπεύθυνη Επικοινωνίας: Ελευθερία Σακαρέλη

 

Παίζουν (με αλφαβητική σειρά):

Άννυ Ευαγγέλου, Φιλία Κανελλοπούλου, Γιάννης Κουκουβίνος, Άπος Κυπραίος, Δημήτρης Κωνσταντέλης, Μαριλένα Μοραγλή, Εμμανουήλ Στεφανουδάκης

 

“Η θεατρική ομάδα «ΘΕΑΤΡΕΙΣ» ιδρύθηκε τον Φεβρουάριο του 2022 από τους Δημήτρη Κωνσταντέλη, Άπο Κυπραίο και Μαριλένα Μοραγλή. Με κοινό πάθος για το θέατρο, στόχος τους είναι να εκφράζουν κοινωνικούς προβληματισμούς και ανησυχίες μέσα από τις παραστάσεις τους. Η πρώτη τους δουλειά, «Αυτοί και τα παντελόνια τους» (2022 – 2023), αποτελούσε ένα καυστικό σχόλιο για το πώς οι άνθρωποι μετριούνται με βάση την εξωτερική τους εμφάνιση. Στη φετινή παράσταση, «Ο Επιθεωρητής Έρχεται», εστιάζουν στην ατομική ευθύνη και τον τρόπο, με τον οποίο η προσωπική μας στάση μπορεί να επηρεάσει θετικά την κοινωνία. Στόχος τους είναι το κοινό να διασκεδάσει και να προβληματιστεί”.

 

Σκηνοθετικό Σημείωμα: “Το έργο γράφτηκε το 1945, μετά τη φρίκη του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, αντικατοπτρίζοντας όχι μόνο τα δεινά του φασισμού αλλά και την εποχή που τα γέννησε. Ο Πρίσλεϋ τοποθετεί το έργο στο 1912, χρονιά που βυθίζεται ο «αβύθιστος» Τιτανικός, που τα Βαλκάνια σπαράσσονται από τους Βαλκανικούς πολέμους και τοποθετεί το έργο του εκεί, σε μια προσπάθεια να προειδοποιήσει των κόσμο για τα δεινά που έρχονται.

Η νέα ανάγνωση του έργου αναδεικνύει ότι τα ζητήματα της εργατικής τάξης, της θέσης της γυναίκας, του ρόλου της άρχουσας τάξης και της κοινωνικής ευθύνης παραμένουν διαχρονικά και επίκαιρα.

Ο Πρίσλεϋ, χρησιμοποιώντας τεχνάσματα που κρατούν το κοινό σε εγρήγορση, καταφέρνει να μεταφέρει την αίσθηση αδιαφορίας που κυριαρχεί στους ήρωες του έργου. Για να ενισχύσουμε το μήνυμα, φέραμε στη σκηνή το ίδιο το θύμα, δίνοντάς του εικόνα και παρουσία. Η σιωπή της είναι η πιο δυνατή κραυγή”.

 

Πρόκειται για κοινωνικό δράμα εποχής, με αστυνομική χροιά και προεκτάσεις μυστηρίου. Η υπόθεση εκτυλίσσεται κατά τη διάρκεια μιας νύχτας του 1912, σε κάποια φανταστική βιομηχανική πόλη της βόρειας Αγγλίας, μέσα στο σαλόνι μιας πλούσιας οικογένειας, που εκείνο το βράδυ αρραβωνιάζουν την κόρη τους με έναν επίσης πλούσιο νέο. Όλα κυλούν σε γιορταστική ατμόσφαιρα, με τον πατέρα να ηθικολογεί, συμπληρώνοντας πως οι μέρες που πρόκειται να έλθουν θα είναι ακόμα καλύτερες.

Αίφνης, χτυπάει το κουδούνι της εξώπορτας κι ένας αστυνομικός επιθεωρητής έρχεται για να ερευνήσει την αυτοκτονία μιας κοπέλας της εργατικής τάξης, σκηνή που παρακολουθούμε στην αρχή της παράστασης. Ο επιθεωρητής ανακρίνει τους παρευρισκόμενους και, σιγά σιγά, αποδεικνύεται πως όλοι τους ευθύνονται για το απονενοημένο διάβημα της κοπέλας. Μετά την αποχώρηση του επιθεωρητή, όλα παίρνουν απροσδόκητη τροπή, την οποία δεν θα αποκαλύψω, ώστε η παράσταση να γίνει πιο ενδιαφέρουσα για τους μελλοντικούς θεατές.

Η πολύ όμορφη μετάφραση είναι της Ζωής Ρηγοπούλου. Την πετυχημένη θεατρική προσαρμογή και την ευφάνταστη σκηνοθεσία έκανε η ηθοποιός – σκηνοθέτιδα Μαριλένα Μοραγλή. Βοηθός σκηνοθέτη η Ευδοκία Κατερινιού. Την αρμόζουσα κινησιολογία των ηθοποιών δίδαξε η Νατάσα Παπαμιχαήλ. Το λειτουργικό και με προοπτική σκηνικό ανήκει στον Γιώργο Λιντζέρη, ενώ η απολαυστική πρωτότυπη μουσική  και η επεξεργασία του ήχου στον Νίκο Ιωάννου.

Η Μαριλένα Μοραγλή αξιοποίησε με τον καλύτερο τρόπο το σπουδαίο και σύνθετο έργο του Τζων Πρίσλεϋ, που αποτελεί αυστηρή κριτική της αγγλικής κοινωνίας, κατά τη Βικτωριανή και Εδουαρδιανή εποχή, έχοντας, επιπλέον, την ιδέα να βάλει τη νεκρή να περιφέρεται στη σκηνή, παρακολουθώντας την ανάκριση αλλά και τις αντιδράσεις καθενός απ’ όσους την εξώθησαν στην αυτοκτονία, δημιουργώντας, έτσι, παράσταση μέσα στην παράσταση, στοιχείο αξιοθαύμαστο, στη θεατρική τέχνη. Έχοντας άξιους συνεργάτες, χάρισε στο κοινό μια παράσταση γεμάτη εναλλασσόμενα συναισθήματα, μυστήριο και αγωνία.

Πολύ καλές ερμηνείες από τους ηθοποιούς: Δημήτρη Κωνσταντέλη (Άρθουρ Μπέρλινγκ, σύζυγος – πατέρας), Μαριλένα Μοραγλή (Σύμπιλ Μπέρλινγκ, σύζυγος – μητέρα), Άπο Κυπραίο (Επιθεωρητής Γκουλ), Άννυ Ευαγγέλου (Σίλα Μπέρλινγκ, κόρη – αδελφή), Φιλία Κανελλοπούλου (Εύα Σμιθ), Γιάννη Κουκουβίνο (Τζέραλντ Κροφτ) και Εμμανουήλ Στεφανουδάκη (Έρικ Μπέρλινγκ, γιος – αδελφός), οι οποίοι ανέδειξαν τους απαιτητικούς ρόλους τους, με ποικίλες διακυμάνσεις των συμπεριφορών τους, αναλόγως των αποκαλύψεων του επιθεωρητή, συνειδητοποιώντας την ευθύνη του, ο καθένας, για το τραγικό τέλος της άτυχης κοπέλας, αλλά και τις ευθύνες των άλλων μελών της οικογένειας, του μνηστήρα συμπεριλαμβανομένου. Θερμά συγχαρητήρια!

Διάρκεια: 120′ (χωρίς διάλειμμα)

 

ΣΗΜΕΙΩΣΗ: OI ΗΘΟΠΟΙΟΙ ΚΑΠΝΙΖΟΥΝ ΕΠΙ ΣΚΗΝΗΣ

 

«Θέατρο Βαφείο – Λάκης Καραλής»

Κων/πόλεως & Αγίου Όρους, Αθήνα 104 47

Σταθμός Μετρό «Κεραμεικός»

Τηλ: 210 3425 637

Email: vafeiotheater@gmail.com

 

ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΙΣ: Κάθε Τετάρτη στις 20.00

 

Social Media: Ομάδα «ΘΕΑΤΡΕΙΣ»

Fb: https://www.facebook.com/theatreisomada

Insta: https://www.instagram.com/theatreis_omada/

 

ΤΙΜΕΣ ΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝ: 15€ κανονικό – 12€ μειωμένο (φοιτητικό, ΑΜΕΑ, ανέργων, ομαδικές κρατήσεις

8€ ατέλεια ηθοποιών/σπουδαστών

 

ΠΡΟΠΩΛΗΣΗ: TICKETSERVICES

– online: www.ticketservices.gr

– τηλεφωνικά: 2107234567

– εκδοτήριο: Πανεπιστημίου 39, Αθήνα

Ενημέρωση E-TICKET: «Μετά την ηλεκτρονική αγορά των εισιτηρίων σας, τα κατεβάζετε σε μορφή PDF και να τα εκτυπώσετε, ώστε να εισέλθετε στο χώρο της εκδήλωσης απευθείας με αυτά. Εναλλακτικά μπορείτε να τα έχετε αποθηκευμένα σε κινητή συσκευή, για να τα επιδείξετε στην οθόνη κατά την είσοδό σας στον χώρο».

Οι τηλεφωνικές και οι online αγορές περιλαμβάνουν χρέωση υπηρεσίας 5%

 

Νίκος Μπατσικανής, κριτικός Θεάτρου,

μέλος τής Ένωσης Ελλήνων Θεατρικών και Μουσικών Κριτικών

 

Τζον Μπόιντον Πρίσλεϋ (αγγλικά: John Boynton Priestley1, 1894 – 1984): πολυγραφότατος Άγγλος μυθιστοριογράφος, θεατρικός συγγραφέας, σεναριογράφος, δημοσιογράφος και κριτικός λογοτεχνίας. 

Γεννήθηκε στο Μπράντφορντ (Bradford) και ήταν γιος δασκάλου. Μετά τον θάνατο της μητέρας του, τον μεγάλωσε η μητριά του. Αποφοιτώντας από το σχολείο, εργάστηκε ως υπάλληλος και αρθρογραφούσε σε εφημερίδες.

Κατά τη διάρκεια του Α΄ Παγκοσμίου Πολέμου κατατάχθηκε, ως εθελοντής, στον Βρετανικό Στρατό και πολέμησε στο Δυτικό Μέτωπο. Τραυματίστηκε βαριά τον Ιούνιο του 1916, οπότε, στη συνέχεια επέβλεπε Γερμανούς αιχμαλώτους πολέμου πριν αποστρατευτεί στις αρχές του 1919.

Μετά τον πόλεμο, άρχισε να σπουδάζει λογοτεχνία και ιστορία στο Πανεπιστήμιο του Κέιμπριτζ (University of Cambridge). Από το 1922 στράφηκε στη συγγραφή και εργάστηκε σαν κριτικός λογοτεχνίας στο Λονδίνο (London). Στα 30 του, έγινε διάσημος με το μυθιστόρημα «Οι καλοί σύντροφοι» (1929), που αναφέρεται στις περιπέτειες ενός θιάσου πλανόδιων ηθοποιών, για το οποίο έλαβε το λογοτεχνικό βραβείο «Τζέιμς Τέιτ Μπλακ Μεμόριαλ». Το 1930 δημοσίευσε το «Οδός Αγγέλων», έργο που τον καθιέρωσε ως επιτυχημένο συγγραφέα.

Στη συνέχεια δημοσίευσε δοκίμια, μυθιστορήματα, διηγήματα, θεατρικά έργα και σενάρια. Από τη δεκαετία του 1940 αφοσιώθηκε στο θέατρο. Ίδρυσε δικό του θέατρο, για το οποίο έγραφε κυρίως τα έργα του, εργάστηκε ο ίδιος ως σκηνοθέτης και μια (1) φορά εμφανίστηκε ως ηθοποιός. Ήταν ένας από τους πιο δημοφιλείς θεατρικούς συγγραφείς της Βρετανίας.

Κατά τη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, ο Πρίσλεϋ ασχολήθηκε ως σχολιαστής για το BBC και μετέδωσε μια σειρά σύντομων ραδιοφωνικών εκπομπών για την ενίσχυση του ηθικού των πολιτών κατά τη Μάχη της Αγγλίας. Έγινε ένας από τους πιο δημοφιλείς εκφωνητές της Βρετανίας της εποχής του, το πρόγραμμά του «Υστερόγραφα» ξεκίνησε τον Ιούνιο 1940 και μεταδίδονταν τα βράδια της Κυριακής. Έφτασε μέχρι και 16 εκατομμύρια ακροατές και ειπώθηκε ότι μόνο ο Τσόρτσιλ είχε τέτοια ακροαματικότητα. Ωστόσο, μετά από μερικούς μήνες, μέλη του Συντηρητικού Κόμματος διαμαρτυρήθηκαν επειδή θεώρησαν ότι ο Πρίσλεϋ εξέφραζε αριστερές απόψεις. Κατά συνέπεια, λογοκρίθηκε και το πρόγραμμα μεταδόθηκε για τελευταία φορά στις 20 Οκτωβρίου 1940. Ο Πρίσλεϋ ανέπτυξε πολιτική και κοινωνική δράση, συμμετείχε σε σοσιαλιστικά κινήματα και το 1958 ήταν ιδρυτικό μέλος της “CND” (Εκστρατεία για τον Πυρηνικό Αφοπλισμό). Στα τέλη της δεκαετίας του 1940 ήταν επικεφαλής του βρετανικού τμήματος της “UNESCO” για τον κινηματογράφο, το ραδιόφωνο και τον τύπο. Από το 1949 ήταν πρόεδρος του πρώτου Διεθνούς Ινστιτούτου Θεάτρου με έδρα το Παρίσι.

Το 1965 αρνήθηκε την ιδιότητα του Ιππότη και το 1969 του Ομότιμου, αλλά το 1977 αποδέχθηκε την αναγόρευσή του ως μέλος του Τάγματος Αξίας του Ηνωμένου Βασιλείου. Το 1970, το πανεπιστήμιο του Μπράντφορντ τον ανακήρυξε επίτιμο διδάκτορα.

Ο Πρίσλεϋ παντρεύτηκε τρεις (3) φορές και απέκτησε πέντε (5) παιδιά. Πέθανε στις 14 Αυγούστου 1984, στο Στράτφορντ-απόν-Έιβον (Stratford-upon-Avon).

Ο Πρίσλεϋ, προικισμένος με την επιτυχημένη ικανότητα να αναπαριστά καταστάσεις με χιούμορ και ανατροπές, πειραματίστηκε με νέες θεατρικές τεχνικές κι έτσι, σε αρκετά έργα του, η πλοκή δεν ακολουθεί μια χρονολογική – γραμμική αντίληψη του χρόνου. Τις ιδέες και τις εμπειρίες του σχετικά με την έννοια του χρόνου συγκέντρωσε στο δοκίμιο «Άνθρωπος και χρόνος», που δημοσιεύτηκε το 1964. Χαρακτηριστικό των έργων του είναι η εξερεύνηση της κοινωνικής ευθύνης, της ηθικής ενοχής και της επίδρασης των ανθρώπινων πράξεων. Από τη δεκαετία του 1930, μπροστά στις αυξανόμενες κοινωνικές ανισότητες, πολλά από τα έργα του έχουν σαφή σοσιαλιστική εστίαση.

 

Εργογραφία – Θεατρικά έργα:

1932: Dangerous Corner – Επικίνδυνη στροφή

1934: When We Are Married – Όταν είμαστε παντρεμένοι

1937: Time and the Conways – Ο χρόνος και η οικογένεια Κόνγουεϊ. (Στην Ελλάδα έχει ανεβεί στη σκηνή με τον τίτλο Εμείς και ο χρόνος και Κόντρα στο χρόνο).

1937: I Have Been Here Before – Ήμουν προηγουμένως εκεί

1938: Music at Night – Νυχτερινή μουσική

1944: They Came to the City – Ήρθαν στην πόλη

1946: An Inspector Calls – Ένας επιθεωρητής έρχεται [20]

1957: The Glass Cage – Το γυάλινο κλουβί

 

Μυθιστορήματα:

1927: Benighted

1929: The Good Companions – Οι καλοί σύντροφοι

1930: Angel Pavement – Οδός Αγγέλων ελλ. μτφ. εκδ. Σύγχρονη εποχή, 1994 [21] [22]

1933: Wonder Hero -Ήρωας – θαυματουργός

1939: Let the People Sing – Αφήστε τον κόσμο να τραγουδήσει

1944: Black-Out in Gretley

1945: Three Men in New Suits – Τρεις άντρες με καινούργια κοστούμια

1946: Bright Day – Ηλιόλουστη μέρα

1951: Festival at Farbridge -Γιορτή στο Φάρμπριτζ

1954: The Magicians – Οι μάγοι

1961: Saturn Over the Water – Ο Ποσειδώνας πάνω στα νερά

1962: The Shapes of Sleep – Τα σχήματα του ύπνου

1965: Lost Empires – Χαμένες Αυτοκρατορίες

1967: It’s an Old Country – Μια παλιά χώρα

(Βικιπαίδεια)

  1. Στην ελληνική απόδοση του επωνύμου, το ‘t’ δεν προφέρεται.