Άρντα Μαντικιάν – εκδήλωση μνήμης για μια γνώριμη άγνωστη

102

του Κυριάκου Π. Λουκάκου

Άρντα-Μαντικιάν-εκδήλωση-μνήμης-ΜΜΑ-26.02.2020—ομιλητής-Κυρ

  Πολλοί την έβλεπαν σχεδόν καθημερινά στους χώρους του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών, ήδη πριν από την έναρξη της λειτουργίας του και μέχρι λίγες μέρες πριν από τον θάνατό της, στις 8 Νοεμβρίου του 2009. Για τους περισσότερους αποτελούσε απλό μέλος ενός σταθερού κοινωνικού ομίλου που συμπλήρωναν περαιτέρω ο ευσταλής και κινητικός Χρήστος Λαμπράκης, με την χαρακτηριστική αντήχηση της βαρυτονικής φωνής του, και η διακριτικά μεγαλοπρεπής Ζανέτ Πηλού, κυριολεκτικός ιδεότυπος της ρομαντικής πριμαντόνας. Η οικονομημένη Άρντα Μαντικιάν ήταν ωστόσο ένα πρόσωπο πολύ πιο σημαντικό και πολύπλευρο των όποιων φαινομένων. Το Μέγαρο, ως κατάκτηση της φιλόμουσης Αθήνας, υπηρετήθηκε με συνέπεια από εκείνην, τόσο υπό την ιδιότητα του μέλους του διοικητικού συμβουλίου του Συλλόγου «Οι Φίλοι της Μουσικής» (1987-2009) όσο και από την για 30 χρόνια θέση της προέδρου τού στενά συνδεδεμένου με τον Σύλλογο Σωματείου

Άρντα-Μαντικιάν-εκδήλωση-μνήμης-ΜΜΑ-26.02.2020,-Φανή-Αντωνέλου-και-Δημήτρης-Γιάκας—φωτο-Χαριτωμένη-Μαστρογιάννη

«Υποτροφίες Μαρία Κάλλας», θέσεις που αποτέλεσαν επιστέγασμα εξαετούς θητείας της (1974-1980) στο ΔΣ της Εθνικής Λυρικής Σκηνής. Ήταν εκείνη δε που εξασφάλισε τον Sir Neville Marriner για τη θέση του καλλιτεχνικού διευθυντή της «Καμεράτα»! Σε κάθε περίπτωση, το θεσμικό βάρος της Μαντικιάν εξηγεί αλλά δεν εξαντλεί τους λόγους που υπαγόρευσαν στα δύο σωματεία την οργάνωση ειδικής εκδήλωσης με την ευκαιρία συμπληρώσεως 10 ετών από την εκδημία της, στον πολυχώρο της «Μεγάλης Μουσικής Βιβλιοθήκης Λίλιαν Βουδούρη», όπου φιλοξενείται το αρχείο της. Ήδη το 2011 οι δύο φορείς τής είχαν αφιερώσει ειδική έκδοση 4 ψηφιακών δίσκων με εγγραφές του αρχείου και εκτενή κείμενα, ένα σώμα αποδεικτικών στοιχείων για την εντατική σε πρωτοπόρες συνέργειες και αναθέσεις σταδιοδρομία της.

   

Mandikian Arda_P

  Η δίπτυχη εκδήλωση τής 26ης Φεβρουαρίου ξεκίνησε με αναδρομή στην καλλιτεχνική δραστηριότητα της Μαντικιάν από τον συντάκτη του παρόντος (γενικό γραμματέα του Σωματείου «Υποτροφίες Μαρία Κάλλας»), με αφετηρία τη συνύπαρξή της με την Κάλλας στο Ωδείο Αθηνών και το κοινό μαθητικό τους ντεμπούτο τον Φεβρουάριο του 1940. Στη συναρπαστική 20ετία που ακολούθησε η Μαντικιάν ευαγγελίσθηκε, αρχικά στην Ελλάδα και μεταπολεμικά στην Ευρώπη και την Αμερική, πρωτότυπα προγράμματα, με κυριότερο εκείνο που υποσχόταν «21 αιώνες Ελληνικής Μουσικής», από τους αρχαιοελληνικούς και βυζαντινούς ύμνους έως τις νεοελληνικές έντεχνες μελωδίες. Οι συμμετοχές της σε αναβιώσεις τόσο αναθεωρητικές όσο εκείνες στις όπερες «Διδώ και Αινείας» του H. Purcell και «Οι Τρώες» του H. Berlioz, η στενή σχέση της με τον Benjamin Britten, που συνέθεσε για κείνη τον ρόλο του γυναικείου φαντάσματος της Miss Jessel στην όπερά του «The turn of the Screw» (1954), οι εμβληματικές ηχογραφήσεις των έργων που ακολούθησαν, καθώς και οι εν γένει ιδιαίτεροι ρόλοι της στη Βασιλική Όπερα του Λονδίνου ως το 1960, αποτέλεσαν αφηγηματικούς κόμβους σε μιαν έντονη, πυκνή και εκλεκτική μουσική περιπλάνηση.

       Στην εκδήλωση παρουσιάσθηκε απότμημα κινηματογράφησης της όπερας του Μπρίττεν,. προσφορά του διακεκριμένου λυρικού καλλιτέχνη και καθηγητή Άρη Χριστοφέλλη από το αρχείο του Ιδρύματος τής υψιφώνου Jennifer Vyvyan, που υποδύθηκε την Γκουβερνάντα πλάι στη Μαντικιάν για τον δίσκο, τον φακό και τις παραστάσεις. Κοινή τους φωτογραφία σε στιγμιότυπο παρασκηνίου περιλαμβανόταν εξάλλου στην ευσύνοπτη αλλά περιεκτική έκθεση αντικειμένων του αρχείου της στον προθάλαμο της εκδήλωσης.

Mandikian,-Dido

      Κύριο πιάτο της βραδιάς υπήρξε η ατομική εμφάνιση της υψιφώνου Φανής Αντωνέλου, με την πιανιστική συνοδεία του Δημήτρη Γιάκα, εστιασμένη σε αναφορές ρεπερτορίου της Μαντικιάν, που εκτείνονταν από την όπερα «Δάρδανος» του J.Ph.Rameau έως το «Στρίψιμο της Βίδας» του Μπρίτεν (με μονόλογο της Γκουβερνάντας όμως!). Η συναυλία  αποκάλυψε στο αθρόο, επίλεκτο κοινό αξιοσημείωτες μελωδίες του Μενέλαου Παλλάντιου, του Γιάννη Κωνσταντινίδη, αλλά και του Μίκη Θεοδωράκη που της είχε εμπιστευθεί  πολύ νωρίς έναν ολόκληρο «Κύκλο» τραγουδιών του….