του Κυριάκου Π. Λουκάκου
Σεμέλη τού Χαίντελ στα Ολύμπια
Το 2023 ήταν ασφαλώς η χρονιά τής «Σεμέλης». Η Όπερα της Κεντρικής Ουαλίας την παρουσίασε σε περιοδεία με «συνήγορο» τον Sir Bryn Terfel, ενώ, το περασμένο καλοκαίρι, περιηγητές είχαν την ευκαιρία να επιλέξουν ή και να συνδυάσουν την παρακολούθηση είτε συμπαραγωγής από την Κρατική Όπερα τής Βαυαρίας και την Μετροπόλιταν Όπερα τής Νέας Υόρκης στο κατάλληλο Prinzregententheater τού Μονάχου είτε αναβίωσης από το Φεστιβάλ τού Glyndebourne. Το γεγονός όμως ότι η μορφολογικά αμφίβια λυρική δημιουργία αναβίωσε και στο πλαίσιο τού Διεθνούς Φεστιβάλ Χαίντελ τού Göttingen, στο Deutsches Theater τής ιστορικής πανεπιστημιούπολης, από τις 19 έως τις 28 Μαΐου 2023, προσλαμβάνει ιδιαίτερη σημασία, όχι μόνον επειδή την σκηνοθεσία και τη μουσική διεύθυνση υπέγραφε ο (από το 2021) καλλιτεχνικός διευθυντής του Γιώργος Πέτρου, αλλά και επειδή η σειρά των 5 παραστάσεων αποτέλεσε συμπαραγωγή τού Φεστιβάλ με το «Ολύμπια Μουσικό Δημοτικό Θέατρο Μαρία Κάλλας», όχι απλώς κατ’ όνομα, αλλά και επί τής ουσίας, όπως επιβεβαιώνει το εισέτι προσιτό στο διαδίκτυο Abendzettel τής ακολουθίας. Καρπός αυτής τής γνήσιας συνεργασίας ήταν και οι 4 παραστάσεις που δόθηκαν από τις 3 έως τις 10 Νοεμβρίου στον αγαπημένο χώρο τής οδού Ακαδημίας, υπενθυμίζοντας τόσο την ουσιαστική απουσία ενός τεραστίου κεφαλαίου της διεθνούς μελοδραματικής ύλης από την παραστατική ζωή των Αθηνών όσο και την απήχηση που αυτό συντηρεί σε ένα καλλιεργημένο αστικό κοινό τής Ελληνικής πρωτεύουσας.
Το ευτυχώς μονότονα υποδειγματικό και δωρεάν διανεμόμενο προγραμματικό βιβλιάριο των αθηναϊκών παραστάσεων παρέχει μεστή και πυκνή πληροφόρηση για την μυθολογική και λογοτεχνική αναφορά της θεματικής και το πλαίσιο υιοθέτησής της από τον Χαίντελ και τον λιμπρετίστα του William Congreve (Μάιρα Μηλολιδάκη), ενώ στο επιμελημένο εισαγωγικό του σημείωμα ο σκηνοθέτης και αρχιμουσικός συνοψίζει κατανοητά την αντίληψή του για το έργο και τη ματιά τής σκηνοθεσίας. Το Ελληνικό στοιχείο τής συμπαραγωγής αποτυπώνεται, περαιτέρω και μεταξύ άλλων, στα σκηνικά και στα κοστούμια που υπέγραψε ο Πάρις Μέξης, στην Ελληνική κατασκευή τους, τον σχεδιασμό φωτισμών τής Στέλλας Κάλτσου, και στη συμμετοχή τής Χορωδίας Δωματίου Αθηνών σε διδασκαλία Αγαθάγγελου Γεωργακάτου.
Όσο για την κληροδοσία που ο κύκλος των αθηναϊκών παραστάσεων αφήνει στο Θέατρο και στο «κλεινόν άστυ», αυτή συμπληρώνεται από την δυσχερώς πιστευτά υψηλού επιπέδου απόδοση τής Συμφωνικής Ορχήστρας τού Δήμου Αθηναίων στη σπινθηροβόλα «είδει ορατορίου» αυτή λυρική καταχώρηση διαρκείας 3,5 περίπου ωρών που παρήλθαν χωρίς βάρος τής αίσθησής τους. Εκπτώσεις δεν έγιναν ούτε στην ισχυρή -με δύο εξαιρέσεις κοινή-φωνητική διανομή, με επικεφαλής την επώνυμη ηρωίδα τής έμπειρης στον Χαίντελ υψιφώνου Marie Lys, τον Δία τού Βρεττανού τενόρου Jeremy Ovenden και την πειστικά κινούμενη ανάμεσα στην Ήρα και την Ινώ ταχέως ανερχόμενη Εσθονή μεσόφωνο Dara Savinova. Ο Πολωνός κόντρα-τενόρος Rafal Tomkiewicz ως Αθάμας, ο Ιταλός βαρύτονος Gianluca Margieri ως Κάδμος, Ύπνος και Αρχιερέας και η υψίφωνος Μαριλένα Στριφτόμπολα ως Ίρις και Έρως συμπλήρωναν ένα σύνολο υψηλής κλάσης.