του Κυριάκου Π. Λουκάκου
Στον 23ο χρόνο από την ίδρυσή της η «Εταιρεία για το Κτήριο τής Όπερας & της Ακαδημίας Λυρικής Τέχνης Maria Callas» εισήλθε στην υλοποίηση τής αναπαλαίωσης και λειτουργικής ολοκλήρωσης τού μελάθρου τής οδού Πατησίων, όπου η Ντίβα έζησε μετά την επιστροφή στη γενέθλια χώρα των γονέων της και μέχρι την επάνοδο στην υπερατλαντική γενέτειρά της, σε αναζήτηση τής προοπτικής που η Ελλάδα τής στέρησε με τον αποκλεισμό της από συνεργασία με την Εθνική Λυρική Σκηνή ως «δωσίλογου»! Σε συνέντευξη τύπου στο ίδιο αυτό οίκημα η διαπρεπής πρόεδρος τής Εταιρείας Βάσω Παπαντωνίου, rector spiritus τού εγχειρήματος, υπό το προστατευτικό βλέμμα τού Βασίλη Βασιλικού και με την υποστηρικτική αιγίδα τού παρακαθημένου δημάρχου Αθηναίων Κώστα Μπακογιάννη, ανακοίνωσε το πιεστικό χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης των εργασιών και την δρομολόγηση τής θεσμικής οικοδόμησης μιας Ακαδημίας με εχέγγυα εκπαιδευτικής παρουσίας de lege artis τού Μελοδράματος και συναφώς αξιώσεων επιπέδου ισοτιμίας με τα εγκυρότερα αντίστοιχα τριτοβάθμια ιδρύματα.
Λίγες ημέρες αργότερα, στις 3 Δεκεμβρίου, στην αίθουσα του Φιλολογικού Συλλόγου «Παρνασσός», η κα Παπαντωνίου παρουσίασε ένα ευρηματικό και απαιτητικό πρόγραμμα εναλλαγής φωνητικών μερών όπερας και έντεχνης μελωδίας με ενόργανες φαντασίες / μεταγραφές ποικίλης προέλευσης. Η δεξιοτεχνική φαντασία τού Paul Taffanel πάνω στον «Ελεύθερο Σκοπευτή» τού C.M.v.Weber εισήγαγε τη βραδιά και την αξιοσημείωτη σύμπραξη τής φλαουτίστας Ναταλίας Γεράκη με τον δυναμικό πιανίστα Απόστολο Παληό. Στη διαδρομή τής γενναιόδωρης συναυλίας η υψίφωνος Μυρσίνη Μαργαρίτη επωμίσθηκε δροσερά και ευαίσθητα τη δεύτερη από τις άριες τής Αίνχεν, μια Vocalise τού M.Ravel και τη σύντομη άρια της Μιμής από την γ’ πράξη τής «Μποέμ». Στην δεύτερη τη συνόδευσε αισθαντικά η αρπίστρια Μαρία Μπιλντέα, που υπερασπίσθηκε με ασφαλή αρτιότητα και μιαν ακόμη Φαντασία πάνω στα «Παραμύθια τού Χόφμαν», προτού ενώσει δυνάμεις με την πολύπλευρη μεσόφωνο Μαίρη-Έλεν Νέζη για το «τραγούδι τής Ιτιάς» από τον «Οθέλλο» τού Rossini. Είχε προηγηθεί μια εξίσου μελαγχολική ερμηνεία τους με την προσευχή τής Rusalka από την ομώνυμη όπερα τού A.Dvorak. Η μεταγραφή μελωδίας τού Fr.Schubert από τον Fr.Liszt, μια Ελεγεία τού S.Rachmaninov και οι Παραλλαγές τού Vl.Horowitz πάνω στην «Κάρμεν» υπηρετήθηκαν από τον Παληό με ευτυχή αναλογία εσωτερικότητας και δεξιοτεχνίας. Τέλος, Μαργαρίτη και Νέζη έλαμψαν συνδυαστικά με το ατμοσφαιρικό «ντουέτο των κερασιών» από την «Λακμέ» τού L.Delibes , ενώ ολοκλήρωσαν το επίσημο πρόγραμμα με την κοσμαγάπητη «Βαρκαρόλα».
Αποκαλυπτικού ενδιαφέροντος αποδείχθηκε και το πρόγραμμα υπό τον γενικό τίτλο «Το Ελληνικό Τραγούδι-Συνθέτες τής Μικρασίας» που παρακολουθήσαμε στις 14 Δεκεμβρίου στην αίθουσα «Δημήτρης Μητρόπουλος» του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών. Η γνωστή για την τελειοθηρία της υψίφωνος Μίνα Πολυχρόνου και η φιλέρευνη μεσόφωνος Έλενα Μαραγκού με την προγραμματική επιμέλεια και συνοδεία τού Δημήτρη Γιάκα, αδιαμφισβήτητου Έλληνα «unashamed accompanist» τής γενιάς του, πρόσφεραν ένα πολύπτυχο ανθολόγιο μελωδιών λόγιας και ελαφράς Ελληνικής μούσας, από τον Καλομοίρη και τον Πονηρίδη έως έναν εντυπωσιακής υποβλητικότητας κύκλο τού Γ.Κωνσταντινίδη σε ποίηση Ρ.Ταγκόρ!