«Ταιριάζει το πένθος στην Ηλέκτρα;»
βασισμένο στην τριλογία τού Ευγένιου Ο’Νηλ «Το πένθος ταιριάζει στην Ηλέκτρα»
Διασκευή – Δραματουργία: Κατερίνα Μπιλάλη
Μετάφραση: Κωνσταντίνος Κυριακού – Κατερίνα Μπιλάλη
Σκηνοθεσία: Κωνσταντίνος Κυριακού
Συνεργάτης σκηνοθέτης: Λευτέρης Παπακώστας
Σκηνικά – Κοστούμια: Κατερίνα Τσακότα
Visual Artist: Άννα – Μαρία Γαλάνη
Φωτισμοί: Λέων Εσκενάζη
Μουσική επένδυση: Κωνσταντίνος Κυριακού
Video: Πάνος Ηλιόπουλος
Make – Up Artist: Οξάνα Πελιούχ
Hair Stylist: “Organic Hair Spa” by Athanasios
Φωτογραφίες: Φανή Τουμπουλίδου
Σχεδιασμός αφίσας – Artwork: Φωτεινή Χήτα
Προβολή & Επικοινωνία: Βάσω Σωτηρίου – “We Will”
Παραγωγή: “THEARTES” Α.Μ.Κ.Ε. και «ΔΗΠΕΘΕ ΡΟΥΜΕΛΗΣ»
Ερμηνείες: Βάσω Γουλιελμάκη (Κλυταιμνήστρα), Κατερίνα Μπιλάλη (Ηλέκτρα), Κωνσταντίνος Κυριακού [ Αγαμέμνονας, Άγις (Αίγισθος), Ορέστης ]
Μαζί τους εμφανίζονται, με τη βοήθεια της ΑΙ τεχνολογίας, οι: Τσάρλι Τσάπλιν, Μέριλυν Μονρόε, Έλβις Πρίσλεϋ.
Συνεργάζονται οι ηθοποιοί: Ανδρέας Κωνσταντινίδης, Αλεξία Μουστάκα, Λευτέρης Παπακώστας.
Οι αρχαίοι Έλληνες τραγικοί (Αισχύλος, Σοφοκλής, Ευριπίδης) και τα μεγαλειώδη έργα τους ενέπνευσαν μεταγενέστερους σπουδαίους συγγραφείς, όπως ήταν ο Αμερικανός Ευγένιος Ο’ Νηλ (1888 – 1953, Βραβείο Νόμπελ 1936) και αυτός, με τη σειρά του, εμπνέει σύγχρονους δημιουργούς, όπως είναι η Κατερίνα Μπιλάλη. Το θέμα της τριλογίας «Ορέστεια», του Αισχύλου, έργου με αρχετυπικά πρόσωπα, έχει καταστεί διαχρονικό και οικουμενικό, ώστε να παραμένει επίκαιρο. Η «Ηλέκτρα» και το «πένθος» είναι δυο έννοιες ταυτισμένες, όπως και τα «δίπολα»: «Αγαμέμνονας» – «Ηλέκτρα», «Κλυταιμνήστρα» – «Ορέστης». Στην αντίπερα όχθη και το φοβερό δίδυμο: «Κλυταιμνήστρα» – «Ηλέκτρα». Η Κατερίνα Μπιλάλη δημιούργησε μια σύγχρονη τραγωδία, που βασίζεται στο έργο του Ο’Νηλ (Η τριλογία του διαδραματίζεται στο σπίτι της οικογένειας Μάννον, στα περίχωρα μιας μικρής πόλης στη Νέα Αγγλία), αλλά οι ήρωες του έργου της φέρουν τα ονόματα της αρχαίας τραγωδίας. Η τραγικότητα της υπόθεσης και η σφοδρή αντιπαλότητα Ηλέκτρας – Κλυταιμνήστρας, όπως αυτή έχει αποτυπωθεί και στις τραγωδίες «Ηλέκτρα» και «Ηλέκτρα» των: Σοφοκλή και Ευριπίδη, αντιστοίχως, ολοφάνερη και στο κείμενό της, δομημένο με εξαιρετικούς διαλόγους. Θέματα όπως: πατριαρχία, πόλεμος, έρωτας, απιστία, οικογενειακές σχέσεις και τα εγκλήματα πάθους ή εκδίκησης κυριαρχούν. Ο Κωνσταντίνος Κυριακού είχε την έμπνευση να σκηνοθετήσει το έργο με πρωτοποριακό – μοντέρνο τρόπο, βασισμένο στη σύγχρονη τεχνολογία. Καθώς τα πρόσωπα της Ορέστειας έχουν καταστεί μύθοι, επιλέγει τρεις μεταγενέστερους μύθους (Τσάρλι Τσάπλιν, Μαίριλιν Μονρόε, Έλβις Πρίσλεϋ), να διευθύνουν την παράσταση, που αποδίδεται ως ένα τηλεοπτικό reality show. Οι κανόνες και οι δοκιμασίες τούς επιβάλλονται από τον Παρουσιαστή, ο οποίος εμφανίζεται μέσα από τις γιγαντο-οθόνες που βρίσκονται επί σκηνής, με ζητούμενο το ποια από τις διαγωνιζόμενες – αγωνιζόμενες (Κλυταιμνήστρα – Ηλέκτρα) θα νικήσει. Όπως αναγράφει το Δελτίο Τύπου: «Η σύγχρονη τεχνολογία παίρνει τον ρόλο του τέλειου εξουσιαστή, που έχει τη δύναμη να χειραγωγεί τις σκέψεις, τη συμπεριφορά και τις πράξεις μας. Γι’ αυτό και η δράση των χαρακτήρων τοποθετείται στο μέλλον». Θεωρώ πως και στη σύγχρονη εποχή, η τεχνολογία μάς επηρεάζει και μας καθοδηγεί. Αντιθέτως, κατά την αρχαιότητα, τον κυρίαρχο ρόλο έπαιζε η μοίρα.
Στο έξοχο αποτέλεσμα συνέβαλαν: ο συνεργάτης σκηνοθέτης (και ηθοποιός) Λευτέρης Παπακώστας, τα σκηνικά και τα κοστούμια της Κατερίνας Τσακότα, οι φωτισμοί του Λέοντα Εσκενάζη και η μουσική επένδυση του Κωνσταντίνου Κυριακού. Βεβαίως, η visual artist Άννα – Μαρία Γαλάνη και τα Videos του Πάνου Ηλιόπουλου.
Η απαιτητική «ενορχήστρωση» ολοκληρώνεται χάρη στις αξιοθαύμαστες ερμηνείες των ηθοποιών, με τις δύο κυρίες (Βάσω Γουλιελμάκη, Κατερίνα Μπιλάλη) να αλώνουν, κυριολεκτικά, τη σκηνή και τον Κωνσταντίνο Κυριακού να πλαισιώνει, με υποδειγματικό τρόπο, ερμηνεύοντας: τον δυναμικό πατριάρχη Αγαμέμνονα, τον ραδιούργο – πέτρα του σκανδάλου Αίγισθο και τον αθώο – ανυποψίαστο Ορέστη, αναλόγως της σκηνής.
Οι θεατές καταχειροκρότησαν όλους τους συντελεστές, στο τέλος, επευφημώντας τους. Θερμά συγχαρητήρια.
Διάρκεια: 1 ώρα και 30’ λεπτά
Τρίτη: 21.00, Τετάρτη: 20.30
Μέχρι 28 Μαΐου 2025
Θέατρο «Μεταξουργείο»
Ακαδήμου 14, 10436 Αθήνα
Τηλέφωνο: 21 0523 4382
Προπώληση εισιτηρίων: https://www.more.com/gr-el/tickets/theater/tairiazei-to-penthos-stin-ilektra/
Τηλεφωνικές κρατήσεις: +30 2117700000 (Δευτέρα – Παρασκευή 10:00 – 18:00)
Νίκος Μπατσικανής, ποιητής, συγγραφέας, κριτικός Θεάτρου,
μέλος τής Ένωσης Ελλήνων Θεατρικών και Μουσικών Κριτικών