4ο Ελληνοαυστριακό Μουσικό Καλοκαίρι – Η μεγάλη εικόνα

180

       Η «οδοιπορία» του Γερμανικού Ρομαντισμού, ως αναπόσπαστο μέρος φυσιολατρικής ενατένισης, δεν αποτελεί απλό σχήμα μεταφοράς στην κεντροευρωπαϊκή επικράτεια της τέχνης. Υπό αυτή την έννοια η «πρωτοβουλία της Αυστριακής Πρεσβείας στην Αθήνα υπό την αιγίδα του Υπουργείου Εξωτερικών της Ελληνικής Δημοκρατίας», για την οργάνωση μιας θερινής συνάντησης Αυστριακών και Ελλήνων μουσικών, μέσα από εκτενή συναυλιακή περιοδεία ανά την Ελλάδα, εκπληρώνει συνδυαστικά ένα ολιστικό όραμα με αναγνωρίσιμη και κοινή Ευρωπαϊκή κοιτίδα. Το πλέγμα των εκδηλώσεων  οικοδομήθηκε γύρω από την «Ακαδημία Μουσικής Δωματίου Εγχόρδων», μιαν εφαρμοσμένη εκπαιδευτική  πρωτοβουλία του Θεσσαλονικέως βιολονίστα Ηλία Κανέττη, καθηγητή στο περιώνυμο Mozarteum του Salzburg. Υπό αυτή τη θεσμική σκέπη και με τη γενναιόδωρη στήριξη δημόσιων, δημοτικών και ιδιωτικών φορέων και φυσικών προσώπων από τις δύο χώρες, οι νεαροί συνέπραξαν και εφέτος στο Αυστρο – Ελληνικό σύνολο εγχόρδων «Strings in motion», χωρίς οι συναυλίες τους να υπερτερούν  αριθμητικά έναντι άλλων  εκδηλώσεων του κύκλου. Έτσι, μια διεθνούς κύρους Αυστριακή συμφωνική ορχήστρα και ένας διάσημος Έλληνας σολίστ λειτούργησαν παράλληλα με σύνολα πνευστών και πιανιστικά ντούο, με πρωτότυπους συνδυασμούς δωματίου, όπως τσέλο και ακορντεόν, ακόμη και με αναζητήσεις στη τζαζ. Η ακολουθία των γεγονότων εγκαινιάσθηκε στη Θεσσαλονίκη, στις 13 Μαΐου, και ολοκληρώθηκε, στις 2 Σεπτεμβρίου, στην ευάερη, όσο και ευάλωτη στον αστικό θόρυβο, εξωτερική Αυλή του «Βυζαντινού Μουσείου» των Αθηνών. Οι ενδιάμεσοι σταθμοί, πέραν της ευρύτερης περιφέρειας της πρωτεύουσας (Γκάζι, Ηρώδειο, Κηφισιά, Υμηττός) και του Βόλου (Λύκειο των Ελληνίδων &  Αγριά), περιέλαβαν διαδοχικά την Πρέβεζα, τη Ρόδο, το Ναύπλιο, την Καλαμάτα, το Ηράκλειο, τη Λευκάδα, την Τήνο, την Πάρο, τη Μάνη και τη Σκίαθο!

      

Austrian-Greek-Music-Summer-final-concert-

Η μέχρι προ ολίγων ημερών πρέσβης της Αυστρίας στην Αθήνα, κα MagAndrea IkićBöhm, προλόγισε το καλαίσθητο έντυπο τομίδιο, αλλά στην εκδήλωση παρέστη η διάδοχός της κα Hermine Poppeller,  προτού καν επιδώσει τα διαπιστευτήριά της στον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, ενώ η παρουσία των πρέσβεων της Ουκρανίας και του Μεξικού στο χώρο υπογράμμισε την αποδιδόμενη από τους ίδιους σημασία στην επίκαιρη συμμετοχή νεαρών δεξιοτεχνών από τις χώρες τους. Σε ένα ευρηματικό πρόγραμμα, υπό την γενική μουσική διεύθυνση και/ή τη διακριτική εποπτεία του καθηγητού Κανέττη από το βιολί του, κατασκευής του Giovanni Grancino (1697), σημειώνουμε  και τη συμμετοχή δύο ακόμη Ελληνικής καταγωγής μουσικών της νεότερης γενιάς, που σπούδασαν και ήδη διδάσκουν στην Αυστρία. Η βιολοντσελίστα Χριστίνα Μπαζίλη ερμήνευσε μέρη από την 3η σουίτα (BWV 1009) του J.S.Bach, ενώ ο βιολονίστας Ιάσων Τζανάκος υπερασπίσθηκε σολιστικά το δικό του «Σκίτσο πάνω σε μέλος του Πέτρου Πελοποννησίου», συνθέτη της προεπαναστατικής εποχής (1730-1777), ένα ενδιαφέρον μουσικό σχόλιο με αλεατορικά στοιχεία πάνω σε ένα χαρακτηριστικά βυζαντινό άκουσμα. Ο 14ετής Στέλιος Μαστρογιάννης, βιολονίστας που επίσης ζει και φοιτά στην Αυστρία, ερμήνευσε μαζί με άλλους νέους μέρη έργων των J.Haydn και W.A. Mozart, αλλά ιδιαιτέρως διακρίθηκε στη φιλόδοξη, εκλεκτικιστική σύνθεση του 33χρονου Τζανάκου υπό τον τίτλο «Οι περιπέτειες μιας ανοιχτόκαρδης πέτρας», για βιολί και κουαρτέτο εγχόρδων, που αξίζει να απολαύσουμε ως μέρος τακτικής συναυλίας δωματίου. Τις έντονες επευφημίες ενός ειδήμονος κοινού απέσπασε και ο νεαρός Ουκρανός δεξιοτέχνης Denis Vasylynets με μια τεχνικά και εκφραστικά εντυπωσιακή ερμηνεία του «Βαλς σκέρτσο» για βιολί και ορχήστρα εγχόρδων του Tchaikovsky. Τη βραδιά ολοκλήρωσε, σε ευεργετικά υψηλό επίπεδο, η ολομέλεια των μουσικών με το κονσέρτο για έγχορδα του Nino Rota και, εκτός προγράμματος, τον «Κλέφτικο» από τους 36 Ελληνικούς Χορούς του Νίκου Σκαλκώτα, μια πάλλουσα ανάγνωση ενδεχομένως της διασκευής του Τζανάκου, φόρος τιμής στην εφετινή 70η επέτειο από τον πρόωρο θάνατο του Έλληνα μουσουργού. Και του χρόνου!