Ντον Τζοβάννι (Β)

86

Σύμφωνα με τον λιμπρετίστα του Βόλφγκανγκ Αμαντέους Μότσαρτ (1756-1791)Λορέντζο ντα Πόντε, το ταξίδι του «Ντον Τζοβάννι»ανά τον κόσμο ξεκίνησε από την Βιέννη όπου δυστυχώς δεν έτυχε της επιτυχίας που περίμεναν, αν και οι δύο δημιουργοί της όπερας, επέφεραν αρκετές μετατροπές στην αρχική παρτιτούρα.

          Την αντικατάσταση της πολύ δύσκολης άριας του τενόρου της Α! πράξεως «Il mio tesoro intanto»,από την άρια «Dalla sua pace»  που σήμερα απαγγέλονται και οι δύο,και την τρίτη άρια της Ελβίρας « Mi tradi quell alma ingrata» όπου η προηγούμενη σύζυγος του Ντον Τζοβάννι, εκφράζει όλο τον έρωτα και την οργή που της ενέπνευσε ο προδότης.

          Το 1826, ο εβδομηνταεπτάχρονος τότε Ντα Πόντε, μονίμως εγκατεστημένος στην Νέα Υόρκη, επισκέπτεται τον διάσημο Ιταλό τραγουδιστή Μανουέλ Γκαρσία και του προτείνει την παρουσίαση του «Ντον Τζοβάννι» στον Νέο Κόσμο. Ο ανωτέρω τραγουδιστής δεν είναι άλλος από τον πατέρα της Μαρία Μαλιμπράν  η οποία και ανέλαβε τον ρόλο της Τσερλίνα.

          Από την εποχή αυτή, η  επιτυχία με την οποία στέφεται  όλη η πορεία του έργου ανα τον κόσμο είναι τόσο μεγάλη, ώστε έως και σήμερα, διακεκριμένοι κατά καιρούς άνδρες του πνεύματος και της τέχνης, να έχουν κάνει πολυσχιδείς αναλύσεις και να έχουν αντλήσει από την προσωπικότητα του ήρωα, υλικό για περαιτέρω δημιουργίες.Παράδειγμα το περίφημο ποίημα του συμβολιστή Γάλλου ποιητή Charles Baudelaire με τίτλο «Don Juan aux enfers».( Ο Δον Ζουάν στην κόλαση).Ο Δον Ζουάν, μεταφερόμενος στην Κόλαση, βρίσκεται αντιμέτωπος με όλες τις γυναίκες που εξαπάτησε οι οποίες σαν μαινάδες, ουρλιάζοντας θέλουν να τον κατασπαράξουν, ενώ ένα πέτρινο άγαλμα, με πλήρη οπλισμό, με απάθεια τους παρακολουθεί…Εμείς θα μείνουμε στην φράση του  νεορομαντικού Γερμανού συνθέτη μεγάλων μελοδραμάτων  και θαυμαστή του Μότσαρτ, Ρίχαρντ Στράους.  «Θα θυσίαζα τρείς από τις όπερές μου για να μπορούσα να γράψω τα δύο αρχικά μέτρα που εισάγουν στην περίφημη «τριωδία των προσωπιδοφόρων» του φινάλε της Α! πράξεως.»

          Εκτός όμως από το ως άνω σύνολο, ποιος δεν αναγνωρίζει  στην 9η σκηνή της Α! πράξεως,  τον περίφημο διάλογο «La cidarem la mano” μεταξύ Ντον Τζοβάνι και Τσερλίνα ή την πασίγνωστη άρια του «Καταλόγου» από την 5η σκηνή επίσης της Α!πράξεως από τον Λεπορέλο, «Madamina, il catalogo e questo» όπου ο υπηρέτης του Ντον Τζοβάννι εξομολογείται στην Ντόνα Ελβίρα ότι οι ερωμένες του κυρίου του εγγίζουν τον αριθμό των 1003!!!

          Η υπόθεση του έργου είναι λίγο πολύ γνωστή.Ο ερωτύλος Ντον Τζοβάννι,νύχτα, εισχωρεί στα ιδιαίτερα διαμερίσματα της κόρης του Διοικητού της Σεβίλλης Ντόνα Αννα και σκοτώνει τον πατέρα της που ξυπνώντας  μονομαχεί μαζί του.

          Μετά από την άφιξη της Ντόνα Ελβίρα, πρώην συζύγου του που θέλει να τον εκδικηθεί, την γοητεία του προς την νεαρά Τσερλίνα, αρραβωνιασμένη με τον Μαζέτο, τις εκδικητικές προσπάθειες της Ντόνα Αννας με τον αγαπημένο της Ντον Οττάβιο,ο προδότης πεθαίνει συρόμενος προς την Κόλαση από το άγαλμα του Διοικητού του οποίου το ζωντανό εκτόπλασμα  επιφέρει και την κάθαρση.

                                               Σοφία  Θεοφάνους